Calendaristic a inceput primavara, temperaturile cresc de pe o zi pe alta, iar masina trebuie echipata corespunzator. Uneori perioada potrivită pentru schimbarea anvelopelor este în martie, alteori în aprilie, dar nu se poate stabili o data exacta pentru montarea lor. Desi legea nu impune o anumita perioada de timp in care autovehiculele trebuie sa fie dotate cu anvelope de vara, cand temperaturile urca peste +7 grade Celsius in mod constant si in zona in care locuiesti nu mai exista riscul sa ninga, specialistii iti recomanda sa schimbi anvelopele de iarna cu cele de vara.
Putini sunt cei care cunosc diferentele intre cele doua tipuri de anvelope (de vara si de iarna) si care sunt motivele pentru care la temperaturi de peste 7 grade Celsius trebuie schimbate anvelopele de iarna cu cele de vara. Se recomanda utilizarea celor mai potrivite anvelope pentru fiecare sezon, inclusiv vara, pentru siguranta maxima in timpul condusului. Distanta de franare obtinuta cu anvelopele de iarna este mult mai mare in sezonul cald. Pentru temperaturi ridicate, compusul de cauciuc utilizat in fabricarea anvelopele de vara este mult mai dur decat cel folosit in anvelopele de iarna sau cele all-season. Astfel, chiar si la viteze mari si pe suprafete ude, acest compuspastreaza o calitate superioara a anvelopelor de vara si adancimea mare a cailor de rulare ofera aderenta puternica pe toate tipurile de carosabil. Asadar, primul motiv pentru care ai nevoie de anvelope de vara in sezonul cald este siguranta ta.
Daca intentionezi sa folosesti anvelope de iarna pe timp de vara, te sfatuim sa incerci urmatorul experiment: invarte volanul de cateva ori cand stai pe loc si vei lasa sub anvelope un strat subtire de cauciuc. Folosirea anvelopelor de iarna pe timp de vara uzeaza anvelopele mult mai repede si vei compromite marginile blocurilor din profil care definesc o anvelope de iarna si sunt proiectate pentru a te ajuta sa iesi din zapada si sa franezi pe gheata, nicidecum sa conduci pe asfalt incins. In concluzie, mergand cu anvelope de iarna pe vreme calda, anvelopele tale de iarna vor deveni inutile in sezonul pentru care au fost proiectate, vei pierde bani pe termen lung si cel mai important – vei pierde siguranta ca ai o masina echipata corespunzator. Doar anvelopele de vara au un compus care ofera cea mai buna aderenta la temperaturi de peste 7 grade Celsius.
Odată ce aţi stabilit ce sumă alocaţi bugetului de anvelope noi, trebuie să vă gândiţi la tipul de anvelopă pe care îl veţi achiziţiona. Să presupunem că vorbim de autoturisme şi de un client care nu are nevoie de performanţe deosebite. Alegerea devine apoi mult mai "simplă". Anvelope de iarnă, anvelope de vară sau anvelope all-season?
La această întrebare vă veţi răspunde cu o altă întrebare: "CÂT DE DURE VOR FI CELE MAI RELE CONDIŢII METEO PE CARE LE VOI ÎNTÂLNI?"
Cu răspunsul la întrebarea de mai sus, trebui să luaţi în considerare şi condiţiile meteo tipice din zona în care locuiţi. În cazul României, puteţi rula în siguranţă o bună parte din an cu anvelope all-season. Odată cu sosirea iernii, aveţi de ales între folosirea unor şosete-auto din material textil, renunţarea la vehiculul respectiv pe sezonul rece, utilizarea lanţurilor sau la achiziţia de anvelope dedicate de iarnă.
În mod evident, puteţi circula cu anvelope all-season tot anul, inclusiv iarna. Problema apare în momentul în care ninge şi atunci când zăpada va îngheţa. Atunci veţi fi nevoit să reduceţi drastic viteza de deplasare şi să manevraţi cu foarte mare grijă comenzile autovehiculului. Anvelopele de iarnă vă oferă performanţe mai bune în materie de aderenţă, dar nu vă aşteptaţi la minuni pe o şosea lucioasă din cauza poleiului. Nu uitaţi că va trebui să reuşiţi să parcaţi în fiecare seară automobilul şi să puteţi demara fără bătăi de cap.
În cazul unui autoturism folosit în fiecare zi sau foarte des, este indicată achiziţia unui set de anvelope de iarnă pentru sezonul rece. Celelalte trei anotimpuri pot fi tratate fie cu anvelope de vară, fie cu anvelope all-season. În momentul în care aveţi deja un set de anvelope de iarnă sau un set de anvelope de vară, vă puteţi orienta la achiziţia celuilalt set şi la renunţarea la anvelopele all-season.
Dacă toate anvelopele de pe autovehiculul tău sunt uzate şi nu ai bani de altele noi, cea mai bună soluţie este să limitezi drumurile cu automobilul. Nu are sens să îţi cheltuieşti toţi banii pe un set de anvelope extrem de scumpe, dacă nu vei mai putea să te bucuri de ele atunci când vine iarna sau nu îţi mai rămân bani de carburant. Cel mai indicat lucru în această situaţie este să alegi o anvelopă potrivită bugetului tău şi să nu uiţi că o anvelopă nouă este întotdeauna mai bună decât o anvelopă uzată.
O întrebare care apare în mintea consumatorilor care vor să facă economii este legată de tipul anvelopelor şi dacă toate patru trebuie să fie identice. Majoritatea vehiculelor părăsesc fabrica cu anvelope identice, iar dacă acestea au o dimensiune mai mare pe puntea spate este indicat să rămâneţi la dimensiunile pe care le aveau pneurile de fabrică.
În general, creşterea dimensiunilor anvelopelor cu 3% nu afectează în mod negativ niciuna din caracteristicile vehiculului. Este contraindicată alegerea anvelopelor care sunt mai înguste sau au talonul( a doua valoare din dimensiunile unui pneu) mai mare decât recomandă constructorul. Această situaţie va duce la scăderea aderenţei şi a manevrabilităţii, dar şi la scăderea drastică a nivelului de siguranţă prezentat de automobilul respectiv.
Reversul medaliei, echiparea automobilului cu anvelope prea mari, va duce inevitabil la erori ale vitezometrului, creşterea consumului de carburant prin sporirea coeficientului de frecare, reducerea demarajului în cazuri extreme şi la uzura inegală a anvelopelor în anumite situaţii.
Alegeţi cu atenţie noile pneuri ale autovehiculului dumneavoastră şi inspectaţi-le periodic după ce le schimbaţi.
Primul pas pe care trebuie sa il faci cand vrei sa iti schimbi anvelopele este sa citesti in cartea masinii dimensiunile corecte. De exemplu, daca in cartea masinii scrie 205/55R16 aceasta trebuie sa fie dimensiunea anvelopelor de pe masina ta, nu 205/65/16, chiar daca anvelopa s-ar potrivi pe janta de 16 inch. Netinand cont de aceste dimensiuni specificate in cartea masinii, autoturismul ar putea sa nu treaca ITP-ul si risti sa nu fii acoperit de asigurare pentru ca nu respecti indicatiile constructorului. Daca in cartea masinii ai mai multe variante de dimensiuni, ai grija ca anvelopele pe care le comanzi sa aiba acelasi diametru cu jantele de pe masina ta.
Indicele de sarcina trebuie respectat pentru ca ne scapa de aparitia galmelor in anvelope, iar codul pe anvelope este in cifre si variaza intre 60 (250 kg) si 125 (1.650 kg) in functie de greutatea masinii.
Indicele de viteza la anvelope variaza de la A1 (5 km/h) la Y (300km/h). Majoritatea masinilor au anvelope care pot rula cu 210 km/h (indice viteza H) sau 240 km/h (indice viteza V), chiar daca viteza maxima a autoturismului este de 170-180 km/h.
Eticheta ofera informatii despre caracteristicile de siguranta si de mediu ale unei anvelope, pe baza a trei criterii standard: franare pe ud, consum de carburant si nivel de zgomot. Aceste trei criterii standard sunt obligatorii si apar evidentiate sub forma de pictograme, pentru fiecare model de anvelope afisat in magazinele online.
Franarea pe suprafete umede este testata de toti producatorii de anvelope si este marcata pe eticheta in magazin cu litere de la A la G. Anvelopele premium vor avea cele mai bune performante, notate cu A, B sau C. In conditii de ploaie, distanta de franare de la 80 km/h la 0 poate fi cu 18 metri mai scurta (30%) pentru anvelopele de clasa A fata de cele de clasa G.
Consumul de carburant si economia de combustibil se evalueaza cu o litera de la A la G. Anvelopele premium vor avea cele mai bune performante, notate cu A, B sau C. Diferenta de consum intre o anvelopa clasa A si una clasa G este de 7,5%.
Nivelul de zgomot contribuie mult la atmosfera din masina, un nivel bun pentru anvelope este sub 70 dB (decibeli).
Urmăriți-ne